Sisällysluettelo
SisältöSivu

Mainoskuva ja taidemaalaus6
Kuvan tunnetilat8

Mitä jätät, mitä otat, kuinka kuljetat katsetta

Näkeminen 10
Kuvapinnassavaikuttavat voimat12
Kuvapinnan jakaminen -Kultainen leikkaus12
Horisontti14
Kuva-alueiden sietokyky suhteessa horisonttiin16
Lähestyminen reunoja16
Oikean alakulman imukyky18
Kuvapinnan optinen keskipiste18
Valon suunta20
Milloin tullaan, milloin mennään20
Tasapainotila ja alkava liike - Kulmien jännitteitä22
Kuvan rajaaminen24
Huomioarvoja ja jännityksiä26
Syvyysetäisyyden synnyttäminen kuvaan 26
Kaksiulotteisen kuvan muokkaaminen26
A) Kuva-alan porrastus28
B) Perspektiivin vaikutus28
C) Tikapuuvaikutus30
D) Värien ja valoisuuden etäisyys­vaikutukset30
Värikoe32
Ilmapatsas32
Ulkopuolinenvaikuttaja34
Viiva, liike ja rytmi- Mikä viiva on -entä piste?36
Rytmikkäästi38
Jänniteväli38
Jännitevälin käyttö Albert Edelfeltin kuvissa39
Katseen kuljettaminen kuvassa46
Tuttu ja outo puoli kuvassa48
Muoto ja väri - Neliö - Suorakaide - Kolmio - Ympyrä - Soikio- Monikulmio50
Värien aistiminen
- Valosta väriksi - Näköhavainto - Värisyys - Värien levittäminen
54
Värit ja tuntemukset
- Punainen - keltainen - sininen - valkoinen - musta - varoitusvärit
58
Sommittelun apukuvioita
- Kuvion koossa pitävä voima - Neliön teho - Kolmio yhdistää
60
Ympyrä kahlitsee
- Vinot viivat - Ristit ja säteettäiset viivat - Maisema S - Varma kuin 9
63
Esimerkkejä sommittelukuvioiden käytöstä66
Kertauskuva 1, Aurinkoeläin, 15 kaaviokuvaa78
Kertauskuva 2, Päivänsäde ja menninkäinen, 15 kaaviokuvaa79

Apukuvioita & Anatomiaa

Perspektiivin hahmotus82
Yksityiskohtien paikat83
Puista ja metsästä89
Mänty90
Kuusi99
Lehtipuut104
Taivas ja vesi116
Talvi ja lumi122

Kuvan tekemisestä

Valokuva apuvälineenä136
Mustavalkoinen kuva138
Lyijykynä työvälineenä138
Viiva ja muisti144
Veneen muodosta145
Työskentely tussilla155
Käsityönä tehty serigrafiatyö (silkkipaino)168

Akvarelli- ja posliinimaalaus

Siveltimet ja perustyökalut172
Akvarelliväreistä174
- Tuubi -vai nappiväri174
Akvarellipaperi176
- Paperin kiinnitys maalaamista varten176
Kuiva vai märkä pinta178
Vaalea tummalla180
Vesi ja valkoinen väri180
Värien käyttäytyminen 181
Työvaiheiden suunnittelu182
Kolmiulotteinen puu182
Taustalta eteen184
Vaaleasta tummaan186
Taivas ja pilvet190
Veden liike196
Hiljainen vesi197
Maskin käytöstä199
Ison pinnan suojaaminen200
Etualan porrastus202
Suoritusvaiheita202
Väripinnan käsittely suolalla206
Suolan jättämistä jäljistä207
Veitsen terällä208
Yhden istunnon muotokuva210
Vasta- ja pohjavärit216
Kasvojen varjoista218
Kukat220
- Kukkien sommittelua221
- Luonnetta ja yksityiskohtia224
- Vaalea tummalla taustalla226
Kuvia posliinipinnalle228
- Polttoon tarkoitetut värit 230
- Perusvärit230
- Laatta vai lautanen?232
- Maalaustavan voi valita232

Esimerkkitöitä

Mänty234
Kuusi235
Pilvenvarjo ja valoalue236
Pilviä240
Suunnitelma ja toteutus243